Det gode råd: Rør dig nu og undgå ondt i ryggen senere

Prøv at forebygge mod ondt i ryggen hellere end at behandle

Problemer med din ryg – Smerter eller stiv i ryggen! I denne tekst får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne afværge ondt i ryggen. Denne tekst er ikke en akademisk artikel, men snarere husråd og udtryk for god snusfornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens artikel, men som råd du eventuelt kan bruge i dit daglige liv!

Ondt i ryggen: Undgå med de her tips

Følgende kan nogle gange hjælpe ved smerter:

  1. Bevæg dig mere normalt i din fritid
  2. Bevæg dig mere på dit arbejde – for dem der arbejder på kontor eller lignende så kan hæve sænkeborde være en rigtig stor hjælper til at bevæge sig mere (det kan du finde mere info om her i den store guide til hæve sænkeborde)
  3. Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  4. Styrk din mave – det kan du læse blandt andet læse om her hos Aktiv Træning
  5. Træn din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Løft ordentlig med din ryg – Det kan du finde mere info om her hos BFA
  7. Lav muskelpumpeøvelser
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem her

Stiv ryg derefter rygsmerter

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og laver ovenstående øvelser. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider:

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *