Forebyggelse mod smerter i ryggen i stedet for efterbehandling

Prøv at forebygge mod rygsmerter snarere end at lindre

Har du tit issues med din ryg? I denne tekst får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Denne tekst er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Tips til at undgå ondt i ryggen

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved smerter:

  1. Bevæg dig mere normalt når du har fri
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for personer med en arbejdsplads ved kontorpladser så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (læs mere om her i den store guide til hæve sænkeborde)
  3. Træn dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  4. Træn dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Aktiv Træning
  5. Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  6. Løft ordentlig med din ryg – Det kan du finde mere info om her hos HK
  7. Lav muskelpumpeøvelser – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  8. Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem du kan finde på her på guiden til billige kontorstole

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og udfører ovenstående øvelser. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Det er altid bedst at spørge en gang for meget! De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider:

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *